#4 Case Study | Αιτιολόγηση
Παράδειγμα (Case Study 4 – Υψηλής Δυσκολίας):
Η ιατρός Ελένη εργάζεται σε συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ ιατρείο. Κατά τη διάρκεια επίσκεψης ασθενούς εισήλθε κανονικά στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης με username/password, καταχώρησε το ΑΜΚΑ του ασθενή και άνοιξε καρτέλα επίσκεψης. Πριν συνταγογραφήσει φάρμακα, αποφάσισε να δει το ιστορικό του ασθενή ώστε να επιλέξει την καταλληλότερη φαρμακευτική αγωγή. Κατά την αναζήτηση του ιστορικού, αγνόησε το προειδοποιητικό μήνυμα που εμφανίστηκε και συνέχισε χωρίς να έχει λάβει τη συγκατάθεση του ασθενή, θεωρώντας πως δεν είναι απαραίτητη αφού ο ασθενής την είχε επισκεφτεί αρκετές φορές στο παρελθόν. Αφού είδε το ιστορικό, συνταγογράφησε κανονικά τα φάρμακα και έκλεισε την επίσκεψη. Λίγες ημέρες αργότερα, ο ασθενής ενημερώθηκε από το σύστημα του ΕΟΠΥΥ ότι η ιατρός είχε πρόσβαση στο ιστορικό του χωρίς τη δική του έγκριση, με αποτέλεσμα να υποβάλει παράπονο εναντίον της.
Ερώτηση: Ήταν σωστή η διαδικασία που ακολούθησε η Ελένη κατά την πρόσβαση στο ιστορικό του ασθενή;
Απάντηση: ΛΑΘΟΣ.
Αιτιολόγηση:
Η διαδικασία που ακολούθησε η Ελένη ήταν λανθασμένη, διότι παρέβλεψε μια κρίσιμη προϋπόθεση για την πρόσβαση στο ιστορικό του ασθενή:
- Απαιτείται πάντα ρητή συγκατάθεση του ασθενή πριν την πρόσβαση στο ιστορικό του. Το σύστημα, πριν επιτρέψει στον ιατρό να δει το ιστορικό ενός ασθενή, εμφανίζει αναλυτικό προειδοποιητικό μήνυμα που ενημερώνει ότι:
- Είναι απαραίτητη η συγκατάθεση του ασθενή.
- Η πρόσβαση καταγράφεται και παρακολουθείται από το σύστημα.
Η συχνότητα των προηγούμενων επισκέψεων του ασθενή στο ίδιο ιατρείο δεν παρέχει αυτόματα δικαίωμα πρόσβασης χωρίς τη συγκατάθεσή του. Η συγκατάθεση πρέπει να ζητείται σε κάθε περίπτωση και κάθε φορά που ο ιατρός επιθυμεί να δει το ιστορικό (Κεφάλαιο 1 – «Ιστορικό Ασθενή»).
Η παραβίαση αυτής της προϋπόθεσης συνιστά σοβαρή παράβαση προσωπικών δεδομένων και μπορεί να οδηγήσει σε νομικές συνέπειες για τον ιατρό.
Η σωστή διαδικασία είναι να ζητηθεί πρώτα ρητή συγκατάθεση από τον ασθενή, να επιβεβαιωθεί μέσω της επιλογής «Ναι, έχω τη συγκατάθεση του ασθενή και θέλω να προχωρήσω», και μόνο τότε να πραγματοποιηθεί πρόσβαση στο ιστορικό.